סיכום שנה: חגיגת הצלחות

חגיגת הצלחות שנתית: לסיכום שנה, ולקראת השנה הבאה

סוף שנה ותחילת שנה הם זמן טוב לסיכומים ותכנונים. זה לא כל כך משנה אם מדובר במעבר שנה אזרחית, שנה עברית, יום הולדת, או אירוע משמעותי אחר.

יש משהו מפתה בתכנון השנה הבאה, שנפרשת לפנינו כמו דף חלק. אבל זה משהו אחד להכין רשימה של משאלות וחלומות, ומשהו אחר לתכנן ולפרוט את החלומות האלה לתכניות ברות ביצוע. או כמו שפינטרסט אומרת: A goal without a plan is just a wish

לפני שמתחילים לתכנן, כדאי לסכם את מה שהיה. אפשר לעבור על תכניות מלפני שנה ולראות מה הצלחתי להשלים. אפשר להסתכל על משהו מדיד כמו מאזן החשבון בבנק, הסטטיסטיקות באתר האינטרנט / בלוג, או רישום שעות עבודה על פרויקט מסוים. הסיכום נועד לעזור לנו להבין מה היה ולתכנן הלאה: לראות מה הספקנו לעשות, אילו הפתעות צצו בדרך ומה דחינו או נמנענו ממנו. כמעט כולנו מתכננים יותר ממה שאנחנו מספיקים, והפער הזה יכול לגרום אכזבה ותסכול, להוריד את המוטיבציה לתכנון לטווח רחוק או להביא לתכנון יתר. לכן, אני רוצה להציע דרך מהנה לסכם את השנה, שהיא גם בסיס לתכנון: חגיגת הצלחות.

הפעם הראשונה בה השתתפתי באירוע חגיגת הצלחות, היה כנראה בערב שנתי של חברת היי-טק שעבדתי בה. בארגוני מגזר שלישי מדברים לא מעט על הצורך בחגיגת הצלחות, אבל לא תמיד מגיעים לבצע. פעם השתתפתי ביום צוות כלל ארגוני, שהיה אמור להיות בו גם חלק של חגיגת הצלחות. עברתי על דברים שעשיתי במשך השנה, צילמתי תמונות מסך והדפסתי בצבע כדי לשתף עם עמיתי, אבל היום היה עמוס בהמון שיחות תכנון ודיוני חשיבה, ולא נשאר זמן לחגיגת הצלחות.

כמובן שחגיגת הצלחות אישית שונה מאירוע ארגוני. מצד אחד, קל יותר לתאם מועד וההפקה יותר פשוטה. מצד שני, לא פשוט למצוא את הלך הרוח המתאים ואת הפנאי לכך, ולהסתכל בכנות על הדברים. עם זאת, זה כלי פשוט שיכול להיות גם מהנה וגם מועיל – ממש כמו בולט ג'ורנל – ולכן נראה לי שכדאי לנסות וליהנות ממנו.

מה המטרה של חגיגת הצלחות שנתית אישית

  • לציין דברים מוצלחים שעשיתי השנה (אפשר גם דברים שקרו, תיכף נרחיב על זה).
  • למצוא צדדים חיוביים ולהכיר תודה על דברים טובים בחיים.
  • למצוא דברים שאני רוצה לשמור ולהמשיך, ולמצוא להם זמן ומקום.
  • לתכנן פעילות לשנה הבאה.

מה נקבל בסוף

  • הכרת תודה.
  • חיזוק חיובי עצמי (כן, זה הזמן לעוף על עצמנו, עם סיבות מוכחות).
  • בסיס לתכניות לשנה הבאה.
  • רשימה כתובה של דברים, שאפשר לחזור ולקרוא אותה במהלך השנה, ובסיכום של השנה הבאה.

הכנות ותהליך:

למצוא זמן ומקום. כדאי להקדיש לנושא שעה וחצי לפחות, אפשר גם יותר. חשוב למצוא מקום נעים, שמעורר יצירתיות ושאינו סביבת העבודה הרגילה שלנו. למשל: בית קפה, ספרייה, מקום נעים בחוץ, מקום בבית שהוא לא פינת עבודה (למשל ליד שולחן במטבח או על ספה נוחה). אולי בשבילך יתאים משהו בשילוב עם פעילות גופנית: ריקוד, הליכה, נגינה. משהו חגיגי ומשמח.

את הסיכומים והתכנונים השנתיים שלי אני עורכת בסביבות ראש השנה העברית, שיוצא כחודש אחרי יום ההולדת שלי, וזה משתלב מצוין עבורי. בספטמבר יותר נעים לשבת בחוץ, יש גם אור עד יותר מאוחר. בדרך כלל אני יושבת לדייט עם עצמי בבית קפה שכונתי.

סיכום שנה: חגיגת הצלחות
סיכום שנה: חגיגת הצלחות

לשבת עם עצמך. חשוב להתחיל את התהליך לבד, עם עצמך, כדי להוריד מחסומים של מה יגידו ואיך מה שאני אגיד יתפרש. אולי בהמשך נרצה לשתף עם עמיתים או חברות, אבל כדאי להתחיל עם עצמך.

להכין דף ועט, או מחברת ועיפרון. אפשר למצוא מקום ביומן הבולט ג'ורנל, אפשר להוסיף צבעים, לקידוד נושאים שונים או לקישוט. לכתיבה בכתב יד ולהתנתקות מתקשורת דיגיטלית יש השפעה חזקה על היכולת להעמיק ולהתמקד, וכך התהליך יותר משמעותי. אם יש לך סיכום דומה מהשנה שעברה, אפשר להביא אותו גם, אבל להסתכל על שנה שעברה רק אחרי שרשמתם את הדברים של השנה.

לסקור את השנה החולפת ולציין הצלחות ואירועים מוצלחים. אפשר לפי חודשים, לפי תחומים בחיים, בעזרת היומן או התמונות שבטלפון הסלולרי (אבל עדיף שלא עם הטלפון כי משם הדרך לרשתות חברתיות קצרה). לי קל יותר להיזכר בהצלחות לפי תחומים בחיים. יש חמישה תחומים שהגדרתי לעצמי גם לתכנון משימות לעתיד ולחלוקת זמן. החלוקה הזאת עוזרת לי לחלק רשימות ארוכות לרשימות קצרות יותר של דברים שקשורים זה לזה, וגם לתכנן זמן. התחומים יכולים להיות למשל: בריאות, משפחה וזוגיות, פרנסה וכספים, תחביב ו/או יצירה, לימודים ועוד – תלוי מה יש לכם בחיים.

תכנון או חגיגת הצלחות כמפת חשיבה. לצערי לא מצאתי את מקור התמונה ולכן נותנת קרדיט חלקי דרך פינטרסט.

רישום וציון הצלחות: חשוב לרשום את הדברים, כדי להזכיר לעצמנו, כדי לחגוג אותם וגם כדי שיהיה אפשר לחזור אליהם בעתיד. אני לוקחת עמוד ביומן שלי, בדרך כלל משאירה לזה מקום בתחילת היומן, ומחלקת לתיבות, כך שתהיה תיבה לכל תחום, ועוד אחת (או אפילו שתיים) לדברים ראויים לציון מיוחד. בראש כל תיבה אני רושמת את התחום, ותחתיה כותבת את ההצלחות, וחוגגת אותן. אני משתדלת לציין לפחות שלוש בכל תחום.

אתגר גדול הוא לוותר על ה"אבל-ים". בלי לציין את מה שלא הספקתי או לא עשיתי מספיק, בלי לייחס את ההצלחות שלי למקריות או לאנשים אחרים. זה לא פשוט, ואתגר מעניין בפני עצמו.

עם השנים, אני שמה לב ומקפידה:

  • לנסח יותר מה שאני עשיתי ופחות מה שקרה. נשים נוטות לייחס הצלחה למקרה וכישלון למעשיהן, וחשוב לקבל אחריות גם על ההצלחות שלנו.
  • להיות קונקרטית ולתאר מה היה מוצלח, מה עבד טוב, ולמה זה חשוב לי.
  • לחגוג גם דברים קטנים. גם כי הם ראויים לציון, וגם כי זה עוזר להיכנס לאווירה ולהיזכר בדברים נוספים.

עכשיו אפשר לעבור ולקרוא, להתרשם מעצמך, ולחגוג את הצלחות השנה החולפת.

מה בהמשך:

  • אפשר להשוות לחגיגת הצלחות של שנים קודמות, או לתכנון מלפני שנה, ולראות: אילו דברים חוזרים, מה השתפר, מה אני בוחרת להדגיש.
  • אפשר לשתף עם אנשים קרובים או יקרים לנו, לשוחח ולהתייעץ.
  • לא לחכות לשנה הבאה כדי לחגוג הצלחות! אפשר להשתמש ביומן כדי לציין הצלחות תוך כדי השבועות והחודשים, או ברשימה נפרדת.
  • לעבור לתכנון השנה הבאה. לדעתי עדיף לא באותו יום, גם כי זה יכול להיות מתיש וגם כדי לפנות מקום לשמחה וחגיגה אמיתית של ההצלחות לפני שממשיכים הלאה. כשתסתכלו על ההצלחות שלכם, זה יעזור להעריך כמה תספיקו בשנה הבאה, ולתכנן בהתאם. זה אומר גם להעדיף ולהחליט מה יותר חשוב ועל מה מוותרים.

את התכניות לשנה הבאה אני מתחילה משאיפות מלאות חזון, ואחר כך חושבת איך לפרוט את זה לצעדים יותר קטנים ולהרגלים. אני מנסה להעריך כמה זמן דברים לוקחים, ואיך לשלב בין דברים שונים. גם את התכניות והמשימות לשנה הבאה אני מחלקת לפי התחומים.

בנוסף, אפשר להכין או לעדכן תכנית רב שנתית. ולזה אפשר לקבל השראה מהמדריך הפרקטי לרשימה הגדולה של רותו מודן, בבלוג של כנרת רוזנבלום.

שתהיה שנה טובה, וחגיגת הצלחות מוצלחת.

אולי תרצו לקרוא עוד:

4 מחשבות על “חגיגת הצלחות שנתית: לסיכום שנה, ולקראת השנה הבאה

  1. אני מנהלת יומן לא בבולט ג'ורנל, אבל משתמשת המון בדפים הריקים כדי לשרבט, לסכם, לעקוב וכו'. אהבתי מאוד את הפוסט שלך והוא נתן לי כמה תובנות מעניינות. עכשיו נשאר לי רק ליישם.
    אגב, כל שנה מחדש אני מתלבטת מאוד מתי לתכנן ומתי לסכם. כי זה מרגיש לי יותר נכון להסתכל על השנה כקלנדרית (ינו-דצמ') ופחות על השנה האקדמית (ספט – אוג'), ועכשיו קלטתי שאולי עדיף באמת לזרום עם השנה האקדמית, כי אז יש גם את החופשה של החגים שהיא זמן מצוין לשבת בנחת, לסכם ולתכנן. תודה 🙂

    אהבתי

    1. הי שירלי, נעים להכיר.
      תודה על המשוב וההתייחסות. הקונספט של מינוף זמן חופשה או רגיעה יחסית לתכנונים וסיכומים נשמע לי נכון מאוד. וכל אחד ואחת יכולים להתאים את זה ללוח השנה שלהם – אקדמי, קלנדרי, או אחר.
      בהצלחה עם היישום, אנא עדכני איך הולך

      אהבתי

  2. פוסט מעניין מאוד.
    אכן חגיגת הצלחות היא משהו שנוהגים לדלג עליו (לפעמים לטובת "הפקת לקחים" שהיא ישיבה מסוג אחר, ופחות מהנה…).
    אהבתי את הרעיון להיפגש עם עצמך קודם (ואת התמונה של המפגש עם חברה!).
    והקישורים שנתת היו מעניינים בפני עצמם, במיוחד הקישור לרשימה של רותו מודן.
    אגב, הקישור "על חגיגת הצלחות בעבודה (בארגונים)" הביא אותי לדף 404.
    ואחרון, אהבתי את זה שאת עושה את זה בהלימה ללוח העברי. יום הולדת שמח (באיחור של חודש כנראה 🙂 )!

    אהבתי

    1. תודה, לאה, וסליחה על התגובה המאוחרת – בין החגים…
      גם בחגיגת הצלחות אפשר להפיק לקחים, אבל בדרך אחרת. ותיקנתי את הקישור השבור.

      אהבתי

תגובה: