תבנית שבועית בסיסית בבולט ג'ורנל

מה זה בולט ג'ורנל ואיך זה יכול לעבוד בשבילך?

בולט ג'ורנל, Bullet Journal, ובקיצור BuJo, היא שיטה לניהול זמן. השיטה עוזרת לארגן במחברת או יומן אחד את רשימות המטלות, הפרויקטים והסיכומים שלכם, לעקוב אחרי הביצוע שלהם, ולתכנן להמשך – הכל בכתב יד במחברת נייר. בבסיסה, השיטה פשוטה מאוד – מה שמאפשר לאנשים שונים לערוך התאמות שונות לצרכיהם ולטעמם האישי. השיטה מזמינה אלתורים ותוספות, משתמשים שונים בה משתפים את הגרסאות שלהם, והיא זוכה לפופולריות הולכת וגדלה. באתר של ריידר קרול, מעצב מוצר אמריקאי שניסח ופרסם אותה, אפשר למצוא מדריכים ודוגמאות מגוונים, וכן מחברת ייעודית לרכישה.

כפי שריידר מתאר את הבולט ג'ורנל בסרטון שלו: השיטה היא כלי ודרך לתעד את העבר, לעקוב אחרי ההווה, ולתכנן את העתיד.

איך קוראים לזה בעברית?

אני קצת מתלבטת איך לקרוא ל-bullet journal בעברית. התרגום המילולי הכי מתאים הוא "יומן נקודות", אבל זה מונח בשימוש של "שומרי משקל" ועלול לבלבל. "תבליטים" זה תרגום טוב ל- bullets אבל "יומן תבליטים" נשמע מוזר. וילוגריות (בלוגריות וידאו) קוראות לזה בדרך כלל פשוט בולט ג'ורנל. אני נוטה ליומן נקודות, אבל אשמח לשמוע דעות והצעות לאפשרויות אחרות. בינתיים אשתמש במונחים השונים.

העקרונות המרכזיים של יומן נקודות Bullet Journal

העקרונות הבסיסיים פשוטים מאוד, וחשוב לזכור שזאת לא דת. אפשר לשנות ולערוך התאמות, המטרה היא למצוא שיטה שעובדת בשבילך, ולאורך זמן.

מחברת ועט: ניהול היומן מתבצע בכתב יד, במחברת. המטרה היא להתנתק מההמולה הדיגיטלית של חיינו, וליהנות מהיתרונות של כתיבה בכתב יד לשם למידה וזיכרון. מחברת משובצת או מחברת נקודות רשת תהיה כנראה יותר נוחה, אבל כל מחברת יכולה להתאים.

מפתח: מטרתו למפות סוגים שונים של "נקודות" ביומן. בעזרת סימון ויזואלי אפשר להבחין בין משימות כלליות, פגישות, רעיונות למחשבה ועוד, לסמן חשיבות, ולעקוב אחרי הביצוע לאורך זמן.


מפתחות ליומן, באנגלית או בעברית

תוכן עניינים / אינדקס: מאפשר לחזור בעתיד לרשימות השונות ולהתמצא ביומן.

יצירת רשימות ועריכתן: יש שלושה סוגי רשימות לניהול משימות ברזולוציות זמן שונות:

  • תכנון ארוך טווח: סדר גודל של כמה חודשים או לוח שנתי
  • יומן חודשי: תכנון של חודש, מקום טוב לרשום אירועים יחסית רחוקים או נקודות ציון לתכנון והתייחסות בעתיד.
  • יומן יומי או יומן משימות שוטף: נקודות יומיות, רובן משימות לביצוע או פגישות (שזה בעצם משימה עם עוד משתתפים).

יצירת אוספים: רשימות נוספות יכולות להיות בנושאים כמו ספרים לקריאה, סרטים לצפייה, תזונה, סיכומי פגישות, תכנון של פרויקטים או משימות מורכבות, הכרת תודה, מעקב יומי אחרי הרגלים, ועוד.

תיעוד ועריכה תכופים: זה כנראה העיקרון הכי חשוב של שיטת יומן הנקודות ואולי של כל שיטה לניהול זמן. יש לערוך רישום ותיעוד של המשימות ולעדכן באופן תכוף. מומלץ לא לתכנן יותר מדי ימים קדימה, שבוע זה פרק זמן סביר ולכן יומן יומי בהיקף שבועי בדרך כלל עובד טוב. כדאי לעבור על המשימות היומיות פעם או פעמיים ביום ולראות איך התקדמנו ולאן להעביר משימות שלא הושלמו, וכך גם פעם בשבוע או בחודש בראייה רחבה יותר שמסתכלת גם על יעדים ארוכי טווח וחזון אישי.

העברת משימות: משימות שלא הושלמו אפשר להזיז למקום אחר: העברה ליום קרוב, דחייה לחודש הבא או מועד עתידי רחוק יותר. משימות שכבר לא רלוונטיות מוחקים.

המדריך הזה והסרטון של ריידר ממחישים את עיקרי הדברים.

יתרונות יומן הנקודות כשיטה לניהול זמן

כמו לכל שיטת ניהול זמן, לבולט ג'ורנל יש יתרונות וגם חסרונות. אני משתמשת בה מזה כשנתיים ומתכוונת להמשיך עוד, אז מן הסתם רואה יותר יתרונות:

  • השיטה פשוטה ומיידית ליישום.
  • גמישות: הבולט ג'ורנלינג מתאים לאנשים שונים, שפות שונות, סוגי רשימות שונים.
  • השיטה לא תלויה בטכנולוגיה או ספקי שירות מסויימים.
  • עלות נמוכה להתחלה ולהמשך שימוש ביומן.
  • חופש לפתח את השיטה שלך: כל אחת ואחד יכולים לבחור לעצמם איך להשתמש ביומן, איך וכמה לפרט, ואיך לשלב עם כלי עבודה אחרים.
  • ניסוי והתאמה אישית לאורך זמן: העדכון התכוף מאפשר ניסוי והתאמה אישית של היומן, כמו גם שיפור בניהול הזמן והמשימות.
  • קהילה: אנשים רבים ברחבי העולם משתמשים בשיטה לניהול משימות וזמן, ומשתפים דוגמאות, עצות ושכלולים.

לוח ההשראה שלי בפינטרסט בנושא יומני נייר.

חסרונות של השיטה וביקורת עליה

כמו כל שיטת עבודה, היא לא בהכרח מתאימה לכולם, ויש ביקורת עליה. בין השאר:

  • השיטה פשטנית ולא מתאימה למשימות מורכבות (היא שיטה פשוטה וכללית, למשימות מורכבות או פרויקטים מורכבים אפשר להרחיב בנפרד ולהיעזר בכלים אחרים).
  • עבודה עם בולט ג'ורנל דורשת הרבה התעסקות בהעברת משימות: צריך ממש לכתוב בכתב יד מחדש (וזה עוזר להפסיק להעביר משימות!).
  • השיטה לא מתאימה לניהול פרויקטים משותפים בגלל שהיא לא ניתנת לסנכרון (יש צוותים שעובדים איתה בהצלחה, כמובן שיומן לא מחליף כלים לעבודה משותפת).
  • קשה לתעדף משימות על בסיס יומי.
  • לא ניתן לערוך חיפוש לפי מילות מפתח או קטעי טקסט (השימוש בצבעים ואלמנטים ויזואליים עוזר לזכור תאריכים ומידע מסוימים).

אלתורים על הבסיס

על השיטה הבסיסית נוספו עם הזמן וריאציות ושכלולים שונים. בין הנפוצים שבהם:

  • שימוש ביומן הנקודות כיומן שנתי, planner או calendar.
  • שימוש ביומן לתחום מסוים בחיים כמו ניהול חיי הבית (בנפרד מעבודה), פיתוח פרויקט אישי יצירתי, תכנון חופשה.
  • הוספת גרפיקה ואלמנטים ויזואליים: פריסת דפים מיוחדת, שימוש בקליגרפיה ועיטורים, שימוש בצבעים (בין אם לשם עיטור או כלי לסמן נושאים שונים), הוספת וואשי טייפ, חותמות ומדבקות.

Colorful Bullet Journal
וואשי טייפ ובולט ג'ורנל יכולים להיות חברים טובים

איך מתחילים?

מומלץ לצפות בסרטון של ריידר ולשוטט באתר. לפני שמתחילים או מוסיפים את העיצוב הויזואלי והנצנצים, כדאי להבין איך יומן הנקודות עובד כשיטת עבודה.

יש לא מעט סרטונים בעברית ביוטיוב בנושא, חלקם ארוכים וחלקם יותר קצרים וממוקדים, בחלקם יש דוגמאות מעשיות שאפשר ללמוד מהן. ממה שראיתי עד כה, הסרטונים בדרך כלל מתייחסים לתכנון ועיצוב יומן שנתי או חודשי, ופחות לסיכום ומשוב של איך היה החודש הקודם, מה עבד יותר טוב ומה פחות. למשל: הסרטון הזה של MissReine, הסרטון הזה של Simply Maru, ויש עוד כמובן המון המון סרטונים באנגלית ובשפות אחרות.

אפשר לנסות את השיטה לשבוע אחד: למשל, לקחת דף A4 (רצוי משובץ), לחלק אותו לימים, ולנסות לשבוע. מניסיוני, הטריק הכי חשוב הוא לא לתכנן יותר מדי דברים ליום אחד, ולהשאיר מקום לבלתי צפוי.

איך מתחילים יומן נקודות חדש?

  • אפשר להתחיל את היומן עם כל מחברת, מומלץ מחברת משבצות (או נקודות רשת). את היומן הראשון שלי התחלתי במחברת ספירלה, מחשש שלא אתמיד וכדי שאוכל לתלוש דפים מבולגנים, ולא היה בכך צורך.
  • הכינו עט נוח ובדקו שאינו נמרח, אפשר גם עפרון, וסרגל.
  • צרו מפתח לסמן נקודות שונות ביומן (אפשר לשנות ולעדכן עם הזמן).
  • שמרו מקום לתוכן העניינים (אני ממקמת אותו אחרי היומן השנתי, כדי לאתר דפי תוכן ביומן)
  • צרו יומן שנתי, או שמרו מקום והוסיפו אחר כך. (אפשר להשתמש בתבניות של אקסל, למשל זאת או זאת, ליצירת לוח שנתי אותו אפשר להדביק ביומן).
  • את דפי התכנון החודשי והשבועי אפשר לנהל משולבים, אני מעדיפה לשמור מקום לכל החודשים בהתחלה (כפולת עמודים לכל חודש), ואחר כך מתחילה את דפי היומן השבועיים.
  • האם יש רשימות נוספות שתרצו לערוך? זה הזמן! למשל: חזון ויעדים לשנה הקרובה, דף חגיגת הצלחות, רשימת ספרים לקריאה וסרטים לצפייה, תכנית לחופשה בחו"ל… אפשר ליצור כל רשימה שתרצו. כדאי למספר את העמודים ולרשום בדף תוכן העניינים את המיקום של הרשימה, כדי שתוכלו חזור אליה ולערוך.

איפה אפשר לקרוא עוד וללמוד על בולט ג'ורנל?

דרך הקישורים האלה תוכלו להגיע למקורות נוספים למידע והשראה.

בפוסטים הבאים אספר על תכנון היומן של השנה החולפת והשנה הבאה, על כלי העבודה שאני עובדת איתם (מחברת, עטים, צבעים וכיו"ב), ועל אתגרים של ניהול בולט ג'ורנל בעברית.

כדי לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, אנא הירשמו לקבלת עדכונים מהבלוג – תיבת ההרשמה נמצאת בעמודה השמאלית של הבלוג, למעלה, ובתחתית דפי הבלוג. שאלות, הצעות או בקשות לנושאים שתרצו לקרוא עליהם אפשר לשלוח כאן. אפשר לעקוב אחרי בינתיים בבלוג, באינסטגרם ובפינטרסט, בקרוב גם בפייסבוק.

12 מחשבות על “מה זה בולט ג'ורנל ואיך זה יכול לעבוד בשבילך?

  1. זה מקסים בעיניי, האנלוגיוּת בעידן הדיגיטלי. בעצם מתברר לי שאני מנהלת מעין יומן-נקודות כל חיי – אבל משתמשת לשם כך ביומן שבועי רגיל, כזה שמודפס עם תאריכים, ומבלגנת אותו קשות ומרות. הרעיון לקחת מחברת ריקה ולסדר אותה בהתאם לצרכים, ולהשאיר מקום בשביל ציטוטים ומחשבות וכתיבה יומנית, נראה לי נהדר.

    אהבתי

    1. הי עדה, כייף לראות אותך גם בבלוג הזה. כפי שאת יודעת, אני נמצאת הרבה בסביבה דיגיטלית, והיומן האנלוגי הוא עיר מקלט לפעמים. לקחת יומן מודפס ולבלגן זה שיבוש תרבות מעניין. הציטוטים והכתיבה היומנית הופכים את המחברת למעין בלוג פרטי. מעניין לראות במשך השנה איך מחברת חדשה וריקה, קצת נוקשה, הופכת ליומן אישי. שתהיה שנה טובה

      אהבתי

  2. היי. נשמע מעניין מאוד. אבל אני עדיין לא מבינה, זה אומר שבמחברת אין טבלת פריסה שבועית..?כלומר אם נקבעת לי פגישה לשבוע הבא לצורך העניין, איפה אני יכלה לשבץ אותה? לי מאוד נוח הכלי שיש ביומנים רגילים, כלומר פריסה שבועית

    אהבתי

    1. פגישות לשבוע הבא אפשר לרשום בפריסה החודשית או בלוח שנתי. הרעיון בבולט ג'ורנל הוא להתאים אותו לצרכים שלך, אז אם את קובעת הרבה פגישות, אולי כדאי ליצור פריסה שמתאימה לכך. עם זאת, ההמלצה היא לא לתכנן דברים קונקרטיים יותר מדי זמן מראש, כי זה גורם לעומס של תכנון יתר, וקשה יותר לשנות ולהזיז דברים.

      אהבתי

תגובה: